Midsommarsupande och jul-bedrägeri

Jag hade ingen riktig aning varför vi firar midsommar så kollade snabbt upp det på wikipedia, där de säger: vi firar midsommar i och med sommarsolståndet (den längst dagen på året), det anade jag kanske. Men den kristna anledningen till att vi firar midsommar är för att det är den helige Johannes döparens dag vilket är den 24 juni, doch har de slagits samman, och midsommardagen som är en röd dag, infaller alltid på en lördag. Vilket innebär att midsommarafton alltid blir på en fredag och att datumet då varierar mellan den 19-25juni.

Midsommar har ju även en stark tradition av alkoholkonsumtion och är därför den tidpunkt på årete då det förekommer mest fylleri och bråk, plus att vägarna är otroligt trafikerade av människor påväg till släkt etc. Alkoholen har tydligen hängt med länge och 1425 förbjöd en ärkebiskop midsommarvakorna, mycket för att det innebar det stökiga firandet som dans på kyrkogårdar, stöld av heliga bilder och skamlösa visor. De försökte istället att fira Johannes döparen, men misslyckades (tack o lov). På wikipedia stod det, jag citerar: "Kyrkan försökte att få det folkliga firandet till att bli ett firande av Johannes döparen, men lyckades sämre med det än vad man lyckats med jul och Jesu födelse." Har kyrkan lurat oss på ytterligare en suphögtid?! bedrgäeri ^^ nä... julen är nog en av få högtider då man faktiskt ÄR kristen av sig. Om någon förstår vad jag menar...

Hur som helst, suck, jag tänkte ju bara skriva en rad om det där, så blev det så mycket... Förlåt mig.
Jag har i varje fall firat denna dag med Piff. Det där med att midsommar är något man firar med släkten... nä, inget för oss riktigt. Vi har i varje fall klämt i oss jäkligt många kalorier ikväll... ingen aning om exakt antal, men vi är väl över det rekomenderade intaget.  Ser man nog på oss också, haha.

Nu måste jag skynda mig på att packa färdigt, imorgon bär det av till skogen till Londonvännens somamrstuga. Wieee, long time, no see. Förhoppningsvis kommer väl Piff att skriva något, men hon är inte lika duktig som jag ^^

Detta får lov att vara dagens låt, Piffs fel:
Hörs om 4-5 dagar. Kommer ju hem den 30 juni, men då blir det bio med Piff, dags för Eclipse premiären ju :D

Måste läsa ut boken också... blir på tåget imorgon.
Fan vad jag babblar.
Puss på er
Puff

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0