Äter råttor, paddor och ormar...

Sitter och frossar i mig chokladbollarna som jag gjorde igår. Eller negerbollar som det stod i receptboken, den var i och försig tryckt 1978 eller något sådant. (hoppa över till nästa stycke om ni vill inte ta en tripp in i mina obegripliga tankar ^^ ) Jag har tänkt på det där med att det skulle vara diskriminerande med ordet neger. Visst det omvanldades till mer av en förolämpning, men vi har nu istället valt att kalla något vi älskar till negerboll. Det gäller att försöka koncentrera sig på det positiva, som jag sagt tidigare. Annars får vi ta och jämföra, hur kul är det att bli kallad vit? Man säger ju vit-choklad, och det är ju den billigaste chokladen, resterna efter den mörka. Och nu ska vi inte kalla vit choklad för vitchoklad? utan måste säga kakaosmör-choklad? Äh, lägg av, idag får mina chokladbollar heta negerbollar bara som en protest. Det gäller att lägga saker bakom sig, kunna skämta om sådant som varit allvarligt. Vi kan ju inte gå runt och vara sura hela livet, lev i nuet. Som ett litet tillägg på denna trevliga monolog; syrran bakade ju tiger-muffins. Dom får idag istället heta latino-muffins :D

Sådär ja, jag sitter och frossar i mig negerbollar, berget krymper. Tyvärr kommer jag straffas för detta senare i helvetet. Jag kommer att tvingas äta råttor, paddor och ormar - fy fan! Men det räknas säkert som någon delikatess någonstans i världen, bara den tilllagas på rätt vis. Fast frosseri har nog det lättaste straffet av de sju dödssynderna. Detta är straffet för högmod (kopierat från wikipedia):


Rådbråkning är ett avrättningssätt där den dömde avlivades genom att lemmarna krossades. Oftast skedde detta med hjälp av ett hjul (rådbråka från tyska Rad, "hjul", och brechen, "bräcka") varefter kroppen sedan flätades in i hjulet. Ursprungligen skall den avrättade ha placerats så medan denne ännu var i livet och sedan kunnat få lida i flera dagars tid innan döden inträdde. Den dödes kropp, på hjulet, skall sedan ha utställts till allmänt beskådande.

Ordet används stundom synonymt med stegling, vilket i striktare mening endast avser uppfästandet, rådbråkning krossandet av lemmarna. Uttrycket stegling och rådbråkning omfattar då bägge delarna.

I Sverige tillämpades avrättningssättet för sista gången år 1733. Fram till 1835 kunde man vid förbrytelser mot skeppsbrutna dömas till straffet.


 

 

Samhällets värderingar måste ha förrändrats eller något, för att något sådant skulle förekomma idag känns omöjligt. Men våra medkänslor för varandra kan egentligen ses som en svaghet, något vårat intellekt givit oss. Ber om ursäkt att jag spårar, men det är jag som bestämmer exakt var det här tåget ska gå. 

Tut tut, nu tuffar jag vidare. Ska gömma dessa negerbollar och fokusera på mina studier. 
Puff

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0